KUNSTENAAR & OEUVRE

 

Kris Vercruysse studeerde voor grafisch ontwerper aan het Higro te Gent en volgde een 4-jarige opleiding Toegepaste Kunsten aan de academie van dezelfde stad (KASK).
Hij vestigde zich te Roeselare waar hij sinds 1985 zijn eigen werkterrein creëert in het uitoefenen van opdrachten in visuele communicatie. Daarnaast geeft hij ook nog les aan de plaatselijke academie.
In 1993 kiest hij resoluut om het schilderen opnieuw te hanteren. Oorspronkelijk is zijn werk lyrisch abstract, kenmerkend hierbij is dat pasteuze verflagen worden verschoven waarbij onderliggende lagen opnieuw te voorschijn komen.
In 2003 maakt Vercruysse de beslissing om zijn abstracte schilderijen en in navolging hiervan zijn figuratief werk op te bouwen uit stippen. Deze stippen ziet hij in een onbegrensde betekenis en essentieel in het bestaan van alles wat was of wat is.

Prikkunst

Ongezien is dat de stippen tot stand komen door spijkers op een sjabloon te prikken of in te duwen welke dan onder het schildersdoek komt te liggen. De stippen worden zichtbaar op het doek daar waar de spijkers het doek raken en de aangebrachte verflagen daarbovenop worden afgewreven.

Volgens Vercruysse is prikken een onderschatte creatieve of artistieke handeling. Prikken of doorprikken is sinds eeuwigheid en van alle culturen een puur menselijke doen waarbij een soort van genoegdoening of plezier kan tegenover staan. Denk aan lichaamsversieringen zoals het doorprikken van huid, piercings, dots, tatoeages welke ook maar bestaan uit een opeenvolging van geprikte stippen en actueel vandaag …de Coronaprik. We kennen ook prikken nog van in onze kindertijd toen we als kleuter vormpjes doorprikten op een matje. Concreter en in de kunst kennen we het werk van Lucio Fontana en enkele andere.

Spijkerschilderen

Zelf ziet de kunstenaar zijn werk dan ook tweeërlei, namelijk prikkunst en schilderkunst verenigd onder wat hij zelf noemt spijkerschilderen.

Een constante vraag bij de tentoongestelde schilderijen is dan ook: speciale techniek? nog nooit gezien? pointillisme? zeefdruk?
Na ononderbroken vele tientallen tentoonstellingen had niemand het ooit door hoe de schilderijen tot stand kwamen…
De schilder koos er voor om pas na 15 jaar het over zijn “spijkerschilderen" te hebben niet alleen omdat dit hem de kans gaf hierbinnen zijn vrucht te laten groeien en totaal eigen te maken, maar ook omdat hij dit niet in een paar minuten uitgelegd krijgt.

Achter dit alles zit natuurlijk een enorme materiaalkennis en vooral een ongezien Métier.

 

 

 

Kris Vercruysse

.